Friday, May 10, 2013

Het verhaal van een beer - The story of a bear

(FOR ENGLISH SCROLL DOWN) Zo, daar ben ik weer eens... Best lastig, zo'n blog bijhouden, als je ook nog met honderd-en-één andere dingen bezig bent. Naast alle projecten in mijn hoofd (ik heb zoveel ideeën voor nieuwe haakpatronen die ik wil uitwerken maar ik kom er gewoon maar niet aan toe...) heb ik onlangs eindelijk mijn African Flower Bear afgemaakt. Hier hoort een verhaal bij.

                                                                                                         (c) Met Stip Gehaakt

Ruim een jaar geleden begon ik vol goede moed aan deze prachtige beer, een van mijn favoriete patronen ooit! Ik had net een heleboel katoen gekocht in een winkeltje in Banja Luka, Bosnië, waar ik toen op familiebezoek was (mijn moeder komt hier vandaan en verhuisde ruim veertig jaar geleden naar Nederland voor de liefde). Wel wat dikker spul dan de wol in het patroon, maar voldoende voor de beer. Dacht ik. Mooi niet dus, want toen zijn hoofd en lijf af waren, was mijn katoen ook op. Ai. Natuurlijk heb ik een hele speurtocht gehouden op internet, maar nee hoor, dit merk (St. George) was nergens te koop. Mijn tante in Bosnië op pad gestuurd naar het betreffende winkeltje, zodat ze me de ontbrekende bolletjes kon opsturen, maar daar hadden ze deze kleuren ook niet meer (nee, die had ik allemaal opgekocht...). Bestellen was geen optie... Er zat dus niets anders op dan naar een vergelijkbaar katoennetje op zoek te gaan, in vergelijkbare kleuren. Nou, dat viel nog niet mee kan ik wel zeggen. Her en der proefdraadjes aangevraagd, maar het was het steeds net niet. En daardoor bleef die arme beer maar liggen. Omdat ik de beer toch wel graag af wilde maken (het leek zo zielig, zo'n los hoofdje) ben ik iets minder kritisch geworden en heb ik allerlei verschillende soorten garens verzameld die in ieder geval qua kleur dicht in de buurt kwamen. Sommige van deze garens haakten helemaal niet lekker, en zo bleef beer wéér liggen...

Totdat ik het nieuwe patroon van dezelfde ontwerpster zag: een nijlpaard. Ik was op slag verliefd en wilde er meteen mee aan de slag. Maar er was een klein stemmetje in mijn hoofd dat zei: eerst die beer afmaken! Dus heb ik alle moed bijeengeraapt en de beer afgemaakt. Ondanks de verschillende soorten en kleuren garen (als je goed kijkt kun je het op de foto zien) ben ik heel blij met het resultaat :-) En ik ben blij dat ik met die leuke nijlpaard kan beginnen (als ik daar de tijd voor kan vinden tenminste ;-))



                                                                                                                  (c) Met Stip Gehaakt

(ENGLISH) Hi again... Not so easy to keep this blog up to date, if you're busy with a hundred things more. Besides all the projects in my head (I have so many ideas for new crochet patterns I want to design but where o where is the time...) I finally finished my African Flower Bear. There is a story to go with this...

Over a year ago I started this beautiful bear, one of my all time favorites! I had just bought a whole bunch of cotton in a little yarn shop in Banja Luka, Bosnia, where I was visiting my family (my mother lived here before she moved to the Netherlands in the name of love, about 40 years ago). The cotton was thicker than the wool used in the pattern, but I had enough for the bear. I thought. But when I had finished his head and his body, the cotton was finished too... Oops. Ofcourse I searched like crazy on the internet, but no, this brand (St. George) was nowhere to be found online. I asked my aunt in Bosnia to go to the little yarn shop for me, so she could send me the cotton, but they ran out of the colors I needed (yes, because I had bought them all...). Ordering was no option... I just had to go look for a similar kind of cotton, in similar colors. Well, that wasn't easy at all. The yarn monsters I ordered didn't come close. Meanwhile that poor bear was just lying in my closet. But I really wanted to finish the bear (it was so sad, such a little head lying 'loose'), so I became less precise, and bought different kinds of yarn in colors that somehow matched. Some of these yarns almost attacked my hook, what a horror yarns to crochet with, so bear was - once again - being put off...

Until I saw the newest pattern of the same designer: a hippo. It was love at first sight and I wanted to start immediately. But a little voice in my head was saying: finish the bear first! So I put myself together and finished the bear. And despite the different kinds of yarns and colors (if you look closely you'll see it on the picture) I am very happy with the results :-) And I am happy I can start with this lovely hippo too (when I find the time, that is...).

31 comments:

  1. Hoi, wat is de beer prachtig geworden! Echt een snoezig snuitje. En wat een werk. Vooral het puzzelen aan het eind, denk ik.
    Het nijlpaard is ook erg leuk moet ik zeggen. Dus ben benieuwd, als je er aan gaat beginnen, hoe die gaat worden. Groet Ami fan.

    ReplyDelete
  2. Wat een schitterende beer! En, het was dat je het zo uitdrukkelijk had geschreven dat er met verschillende garens gewerkt heb, ik had anders echt niet gezien dat er verschil was.
    Groetjes Nana

    ReplyDelete
  3. ik vind hem echt super mooi geworden!!! Zie je niks van hoor!!
    En nu snel al mijn werkjes afmaken zodat ik er ook aan mag beginnen.
    groet, Karin

    ReplyDelete
  4. Wat een prachtige beer. Echt heel origineel! Ik zie de verschillende garens niet hoor.

    ReplyDelete
  5. Hij is heel mooi geworden. Maar het lijkt me inderdaad een heel werk. Wil hem ook,nog wel eens een keer maken. Vind die nijlpaard trouwens ook geweldig.

    ReplyDelete
  6. Ohhh Natasja ik zie er niets van hoor!Hij is PRACHTIG en stiekem ben ik best een beetje jaloers,ha,ha....dat jij hem al af hebt en ik er nog niet eens aan begonnen ben,heb het patroon ook al bijna een jaar,was op slag verliefd en kon gewoon de verleiding niet weerstaan,ook mijn hoofd loopt over van wat ik nog aan ideetjes heb om te gaan haken/maken en mijn list is to long,ha,ha,maar eens zal ik haar maken en dan zet ik haar op onze slaapkamer for ever and ever!Vraagje...heb jij overigens eerst het aantal hexigons gehaakt en daarna aan elkaar of helemaal zoals in het patroon beschreven staat?


    lieve groetjes en een fijn weekend!
    Angeline

    p.s;Ik heb overigens genoten van je bear-story

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Angeline,
      Dankjewel :-) :-) Ik heb het gedaan zoals in het patroon beschreven staat. Eerst per onderdeel alle hexagons gehaakt en vervolgens het onderdeel aan elkaar gehaakt. Dus eerst alle hexagons voor het hoofdje gehaakt, en daarna het hoofdje in elkaar gezet. Vervolgens hetzelfde voor het lijf etc.
      Groetjes Natasja

      Delete
  7. wow dikke 10.Ik vind 'm veel mooier dan de 'originele' beer. deze nodigt inderdaad uit om kleurtjes uit te zoeken, maar ik ga denk ik eerst voor het nijlpaard. En een leuk verhaal erbij!


    groetjes arina

    ReplyDelete
  8. Superleuk zeg, deze zou ik ook wel willen maken.
    Is er ook een nederlands patroon van?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Jolanda,
      Dit patroon is helaas niet in het Nederlands verkrijgbaar...
      Groetjes Natasja

      Delete
  9. Wat een prachtige beer is het geworden, ik zie het verschil in wol eigenlijk helemaal niet.
    Maar wat een werk, daar mag je zeker trots op zijn !
    Liefs, Antoinette

    ReplyDelete
  10. Superbedankt voor alle leuke en lieve reacties op mijn beer :-) Dat geeft moed voor het nijlpaard!

    ReplyDelete
  11. Hallo, ik kwam dit patroon tegen via Instagram en was opslag verliefd, dus ik ging ff googlen en kwam bij je blog uit. Wat een prachtige beer!!! Ik was benieuwd of het moeilijk is? En leuke blog heb je.
    Groeten Floor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Floor,
      Dankjewel :-) Ik vond het maken van de beer niet heel moeilijk, maar het is wel even een werk. Het voordeel is dat je makkelijk tussendoor steeds wat hexagons kunt haken ;-) Ook een groot voordeel van dit patroon vind ik dat je alleen het hoofd aan het lichaam moet naaien, maar verder niet. De armen en benen maak je vast via een touwconstructie, die eigenlijk best makkelijk uit te voeren is. En de verschillende hexagons haak je allemaal aan elkaar, en ook dat is niet moeilijk, na even oefenen! Het is wel zo dat je met vijf (geloof ik) verschillende maten haaknaalden haakt.
      Groetjes, Natasja

      Delete
  12. Hij is geweldig!!!! echt prachtig. leuke blog heb je ik ga je volgen.
    groetjes ikkeismooi.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Ben met de 1ste versie pas begonnen hihi
    Grtjs Emma

    ReplyDelete
  14. Prachtig!! Het verhaal erachter maakt hem nog leuker :-D Ik heb het patroon voor het nijlpaard ook liggen, maar dat wordt wel een monnikenwerk denk ik. Toch moet ie er ooit komen. Ben benieuwd naar de jouwe!

    ReplyDelete
  15. Geweldig!!!! Het kleur en garen verschil is me nog niet opgevallen. Ik vraag me af of het heel storen is, imeers het is een 'lapjes beer'...
    Ik ga ook op zoek naar het patroon van de beer en het nijlpaard. Ik begreep dat er ook een kikker van moet zijn...

    ReplyDelete
  16. Wat is dat een prachtige beer geworden. En kleurverschil, ik zie het echt niet hoor. Ik zag dat er nu ook een leuke olifanten hexagon patroon is.

    Groetjes, Monique

    ReplyDelete
  17. Wat een prachtcreatie!
    Vind de stijl echt mooi, lijkt me wel een gepuzzel zeg maar het resultaat mag er zijn.
    Succes met het nijlpaard!

    Liefs,
    www.twinklezcreations.blogspot.be

    ReplyDelete

Bedankt voor je reactie!